Tobruk

Novinky

Tisková zpráva: Hudba k Tobruku

07. 04. 2008

Hudbu k Tobruku skládá proslulé duo Richard Horowitz a Sussan Deyhim

Příprava válečného dramatu Václava Marhoula Tobruk, které patří mezi nejočekávanější české filmy roku a jehož premiéra je plánovaná na 10. září, se po dokončení čistého střihu posunula do fáze výroby 2D triků a skládání scénické hudby. Triky jako vylodění vojáků v tobruckém přístavu a obrazy pouštní bouře mají na starosti grafici studia A.C.E. Skládaní hudby, která bude jednou z podstatných složek filmu, se na základě vítězství v konkursu ujali dva umělci světového formátu, kteří se mohou pochlubit mj. Zlatým glóbem a nominací na Oscara: americký skladatel Richard Horowitz a iránská skladatelka a vokalistka Sussan Deyhim.

Konkursu na složení scénické hudby k filmu Tobruk se buď samo, nebo na základě mé výzvy zúčastnilo celkově 26 skladatelů, z nichž dobrá polovina měla bohaté zkušenosti v oblasti tvorby pro celovečerní film. Všichni obdrželi stejné zadání, kterým bylo složení hudby pro úvodní a závěrečné titulky a pak tři scény dle vlastního výběru. Jedinými cizinci byli dva slovenští skladatelé a také autorská dvojice Richard Horowitz a Sussan Deyhim. To, že byli vyzváni dva tak světoznámí umělci, bylo z naší strany spíše na úrovni pokusu ve stylu „Co kdyby“. K mému obrovskému překvapení však po přečtení scénáře souhlasili,“ shrnuje okolnosti výběru skladatelů režisér Václav Marhoul.

Richardu Horowitzovi se dostalo mezinárodního uznání za nenapodobitelný hudební styl sjednocující klasickou, jazzovou a elektronickou hudbu s vlivy původní arabské hudby (od konce 60. let do konce 70. let pobýval v Maroku). Významná je jeho spolupráce s italským režisérem Bernardem Bertoluccim – za hudbu k dramatu Pod ochranou nebe (1990), na níž se podílel se slavným japonským skladatelem Riuchi Sakamotem, získal Zlatý glóbus. Na začátku 80. let se pracovně setkal právě s Iránkou Sussan Deyhim, s níž spolupracuje dodnes. Jejich společným dílem je řada operních představení, koncertních vystoupení a úspěšných alb.

První z nich Azax Attra: Desert Equations podle mnohých dalo základy dnešnímu stylu nazývanému world music. Společně také nahráli orchestrální hudbu k Vítězům a poraženým Olivera Stonea. Sussan Deyhim zdobí svým monumentálním hlasem, který nezapře perský původ, mnoho ceněných filmových soundtracků: např. na Oscara nominované Poslední pokušení Krista Martina Scorseseho (hudbu k němu složil a nahrál Peter Gabriel), milostné drama Nevěrná Adriana Lynea a Lovce draků Marca Forstera, za jehož hudbu byl autor Alberto Iglesias nominován letos na Oscara.

„Jako režisér se upřímně domnívám a hlavně cítím, že právě hudba Richarda Horowitze a Sussan Deyhim je přesně tou, kterou film Tobruk vyžaduje. Oba žijí a pracují v Los Angeles, kde nakonec budou v tamějším studiu jednotlivé scénické motivy nahrány. Naše vzájemná komunikace probíhá maily, telefonáty, přeposíláváním obrazu a již zkomponované hudby. Richard Horowitz by se však měl v červnu osobně zúčastnit tzv. závěrečných míchaček v pražském studiu Soundsquare,“ dodává Václav Marhoul.

zpět